Obecný úrad Chocholná-Velčice
Chocholná 312
913 04 Chocholná-Velčice
Slovenská republika
17. augusta 2017 zorganizoval obecný úrad Chocholná-Velčice pre občanov výlet do Skalice a Strážnice. Na výlet Baťov kanál – Plavba bez hraníc sa prihlásilo 42 ľudí. Ráno sme sa stretli o 7:00 pred obecným úradom. Autobusom sme sa doviezli do prístavu v Skalici, kde sme v prístave nastúpili na našu loď. Plavba trvala s prestávkami cca 2 hodiny. Na lodi sme ochutnali skalický trdelník a aj červené vínko. Výbornú náladu na lodi robil Jarko Surovský s harmonikou, speváčky zo Studienky a ďalší speváci a speváčky. Plavba ubiehala v príjemnej atmosfére, príroda v tomto kraji svojou krásou nešetrila.Úzky kanál lemovali stromy, vysoké trávy a upravené okolie. Za spomenutie stojí cyklotrasa, vedúca popri kanáli, ktorú, ako sme mohli vidieť, využívajú všetky vekové kategórie – od malých detí s rodičmi až po seniorov.
História Baťovho kanála
Vnútrozemská vodná cesta Baťov kanál vznikla v 30. rokoch 20. storočia ako projekt využívaný na zavlažovanie územia. Firma Baťa využívala plavebnú cestu na prepravu paliva – hnedého uhlia.
Baťov kanál dnes
Táto unikátna vodná cesta dostala oficiálne meno Baťov kanál 1. mája 2002 za účasti Tomáša Baťu ml. Plavebná trasa Baťovho kanála začína slovenským prístavom v Skalici a končí v ČR prístavom v Otrokoviciach. Rozmanitosť Baťovho kanála potvrdzuje jeho cezhraničná poloha, ktorá spája dva slovensko-moravské kraje plné bohatej histórie, krásnej kultúry a folklóru.
V súčasnosti má Baťov kanál 60 km, začína na Slovensku prístavom v Skalici. Baťov kanál vedie čiastočne po umelo vybudovaných kanálových častiach a čiastočne po rieke Morave. Na kanáli je 13 plavebných komôr, ktoré pomáhajú prekonať výškový rozdiel 18,6 m medzi Skalicou a Otrokovicami. Plavebná hĺbka kanálu je v priemere 1,5 m.
Naša prvá zastávka počas plavby bola technická pamiatka Výklopník, slúžiaca v minulosti na vyklápanie lignitu na veľké lode, ktoré viezli uhlie do Baťových teplární v Otrokoviciach. Výklopník ponúka aj 21 metrov vysokú vyhliadkovú vežu, z ktorej sa nám naskytol výhľad na okolie.
Plavba pokračovala k vinárskej dedinke Petrov, kde sme sa preplavili plavebnou komorou. Plavebná komora je zariadenie slúžiace na prekonávanie výškových rozdielov počas plavby a patrí medzi dobrodružné aktivity na kanáli.
Plavebná komora Petrov
Po dorazení do Strážnice sme sa poďakovali kapitánovi za príjemnú plavbu a už sme sa tešili na vopred objednaný obed v budove Skanzemu. Strážnice je moravské mestečko známe zámockými vínnymi pivnicami a Skanzemom, ktorý v originálnych domoch predstavuje život v minulosti na juhovýchodnej Morave. Rozsiahlym areálom skanzemu nás previedla sprievodkyňa, ktorá nám porozprávala historické fakty a aj zaujímavosti zo života ľudí v minulosti. V historických domčekoch od 18. storočia sme mohli vidieť ľudovú architektúru, ukážky pôvodných stavebných postupov, tradičné poľnohospodárstvo, históriu a vývoj vinohradníctva. Zaujímavé bolo priblíženie starých remesiel návštevníkom. Mladí ľudia prezlečení v dobových krojoch nám ukazovali ako sa používali rôzne nástroje.
Po prehliadke Skanzemu a nákupe milých suvenírov sme sa presunuli autobusom do Skalice, do centra obce, kde sme mali rozchod. Väčšina si dopriala krátku prehliadku historických budov v centre a potom zaslúžený odpočinok v cukrárni. Skalický trdelník naša skupina vykúpila na námestí aj v blízkom okolí :-D
Počasie aj nálada nám vydržali celý deň a pred 20:00 hodinou sme sa plní zážitkov vrátili do našej dedinky.
Ďakujeme všetkým účastníkom za bezproblémový a príjemný výlet a dobrú náladu.
Poďakovanie patrí aj pani Anne Petrovej, ktorá dala tip na tento výlet – Plavba po Baťovom kanáli.